Deadlinks: verschil tussen versies

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
Imported from text file
Imported from text file
Regel 10: Regel 10:
===[[Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika]]===
===[[Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika]]===
* link: http://www.gozuidafrika.com/cities/steden_info.php?region=Amersfoort
* link: http://www.gozuidafrika.com/cities/steden_info.php?region=Amersfoort
===[[Economische ontwikkeling en groei; van nijverheids- naar "dienstenstad"; de komst in 1904 van de spoorwegwerkplaats van de HIJSM en de groei van het garnizoen betekende een impuls voor de lokale economie; 19.600-127.000 inwoners in de 20e eeuw]]===
* link: http://www.volkstelling.nl/nl/
===[[Economische teruggang; ca. 8100-8600 inwoners in de 18e eeuw (schatting)]]===
* link: http://www.volkstelling.nl/nl/
===[[Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september]]===
===[[Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september]]===
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
Regel 24: Regel 20:
===[[Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt]]===
===[[Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt]]===
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=woudenbergscherpenzeel&vraag=woudenberg
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=woudenbergscherpenzeel&vraag=woudenberg
===[[Groei (prognose) naar 165.000 inwoners in 2026; de meeste werkgelegenheid is in de dienstverlening (zakelijke en maatschappelijke)]]===
* link: http://www.amersfoort.nl/
===[[HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882]]===
===[[HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
Regel 42: Regel 36:
===[[Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon]]===
===[[Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
===[[Links]]===
* link: http://www.amersfoort.nl/
===[[NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)]]===
===[[NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)]]===
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29
Regel 88: Regel 80:
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]===
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]===
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hooglanderveen&vraag=hooglanderveen
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hooglanderveen&vraag=hooglanderveen
===[[Nederlandse volkstellingen 1795-1971; historie Nederlandse bevolking 1899-heden; bevolking Nederland; migratie; demografie van Amersfoort;grenswijzigingen van Amersfoort e.o.]]===
* link: http://www.volkstelling.nl/nl/
===[[Onenigheid met Holland over bier-invoerrechten]]===
===[[Onenigheid met Holland over bier-invoerrechten]]===
* link: https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/32961
* link: https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/32961
Regel 136: Regel 126:
===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]===
===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]===
* link: https://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
* link: https://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3
===[[Wijzigingen van grondgebied / gemeentegrens, grenswijzigingen / volkstellingen / demografie]]===
* link: http://www.volkstelling.nl/nl/
----zoek gebruik links in [[Speciaal:VerwijzingenZoeken]]
----zoek gebruik links in [[Speciaal:VerwijzingenZoeken]]

Versie van 14 jul 2025 03:13

gevonden dead links

Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)

Brouwen aan de Eem. Amersfoort, een Stichtse bierstad in de late Middeleeuwen

Dissertatie: Brouwen aan de Eem. Amersfoort, een Stichtse bierstad in de late Middeleeuwen

Door het Brouwersgilde een gebrandschilderd raam aan de Sint Joriskerk aangeboden

Dorp "Amersfoort" gesticht in Transvaal, Zuid Afrika

Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september

Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS

Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt

Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen

Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt

HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882

HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten

HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst

HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort

Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel

Ideeën om de beken bevaarbaar te maken en realisatie waterverbinding met buitenland, van Rijn naar Zuiderzee

Karel V verleent een bierprivilege aan de stad Amersfoort

Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon

NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)

NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst

NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)

NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)

NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten

NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst

NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst

NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst

NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)

NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)

NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst

NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst

NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten

NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest

NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest

NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten

NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten)

NS-station Amersfoort Vathorst geopend

NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation

NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation

Onenigheid met Holland over bier-invoerrechten

Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)

Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS

Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS

Oudste vermelding van Amersfoorts bier

Overzicht bronnen

Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM

Rapport over de ontrechting en rechtsherstel Joods onroerend goed en Joodse inwoners

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten

Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat

Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899

Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)

Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt

Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen

Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)

Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)


zoek gebruik links in Speciaal:VerwijzingenZoeken