De bron wordt aangehaald in de volgende gebeurtenissen:
Van | Tot | gebeurtenis |
---|
1837 | | "puineren" van de weg naar Oud-Leusden met stenen van de afgebroken muren, gereed 1844 |
1800 | 1900 | 1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw |
1843 | | Aanleg van plantsoenen op plaats stadsmuur, is gereed gekomen met deel tussen Koningspoort en Koppelpoort |
1861 | | Amersfoort opgenomen in het telegraafnet (tijdelijk telegraafkantoor in portierswoning van Utrechtsepoort) |
1889 | | Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station) |
1831 | | Bouw kazerne Rijdende Artillerie Beestenmarkt; voor paardenstallen gebruik stenen Slijkpoort |
1857 | | Eerste kiesverenigingen in Amersfoortse Courant genoemd: "De Eendracht" en "'t Wapen van Amersfoort" |
1800 | 1900 | Gemiddelde aantal joodse inwoners: 468 (3,4% van de bevolking van gemiddeld 13.800 inwoners) |
1845 | 1846 | Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel |
1829 | | Ideeën om de beken bevaarbaar te maken en realisatie waterverbinding met buitenland, van Rijn naar Zuiderzee |
1871 | | Kamer van Koophandel ijvert voor vestiging spoorwegwerkplaats in Amersfoort |
1877 | | Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (idee/plan uit 1829) |
1829 | | Omvang garnizoen 233 man |
1842 | | Oprichting Kamer van Koophandel in Amersfoort |
1873 | | Oprichting kiesvereniging "Vooruitgang"; door Amersfoortsche Courant "liberaal" genoemd |
1860 | 1890 | Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM |
21 mei 1879 | | Rooms-Katholieke kiesvereniging "Recht voor Allen" opgericht |
1886 | | Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat |
1876 | | Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899 |
1874 | | Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend |
1863 | | Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst) |
1860 | | Spoorwegwet: aanleg van staatswege, exploitatie (per 1863) door particulieren |
1 aug 1901 | | Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen |
1883 | | Tijdens bouwhausse vanaf 1875 (woningen en kazernes), oprichting steenfabriek Huet, Overeem & Co |
1720 | | Tijdens zgn. "speculatieroes" in Nederland plan om door verbreding Eem, van Utrecht havenstad te maken |
1890 | | Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS) |
1852 | | Wet op de Telegraaf 1852 |