| Van | Tot | gebeurtenis |
|---|
| 1845 | 1846 | Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel |
| 1860 | | Spoorwegwet: aanleg van staatswege, exploitatie (per 1863) door particulieren |
| 1860 | 1890 | Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM |
| 20 feb 1860 | | Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) opgericht in Amsterdam |
| 1863 | | Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst) |
| 1865 | 1883 | Bouw Noordzeekanaal (belang m.n. in relatie tot spoorwegaanleg) |
| 1871 | | Kamer van Koophandel ijvert voor vestiging spoorwegwerkplaats in Amersfoort |
| 5 apr 1873 | | Oprichting Amersfoortsche Beiersch-Bierbrouwerij aan Smallepad, eigen spooraansluiting |
| 1874 | | Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend |
| 1874 | | De rolspoorbrug (enkel spoor) over de Eem is vervangen door een dubbelsporige vaste brug |
| 1876 | | Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899 |
| 15 apr 1876 | | Omnibus (bespannen met paarden) rijdt van einde van de Kamp naar het NCS-station aan het Smallepad |
| 1877 | | HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882 |
| 1885 | | Meursing koopt stilgelegde garenfabriek (van J. Bonnike) en begint daarin een stoombroodfabriek, later koekfabriek |
| 1886 | | Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat |
| 18 feb 1886 | | HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst |
| 1889 | | Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station) |
| 1889 | 1902 | Gratis paarden-omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station en HIJSM-station Amersfoort Staat |
| 1890 | | Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS) |
| 1892 | | Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt |
| 1892 | | HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort |
| 1894 | | Afdeling Amersfoort van het Leger des Heils opgericht (1939-2009 gevestigd in het pand Havik nr. 25) |
| 8 aug 1894 | | Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel) |
| 1895 | | NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd) |
| 1898 | | NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd) |
| 20 sep 1900 | | HIJSM-stoomtractiedepot aan westzijde van het station in dienst |
| 1901 | | NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst |
| 19 jan 1901 | | NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst |
| 1 aug 1901 | | Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen |
| 1902 | 1904 | NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep) |
| 1902 | | Amersfoortsche Trammaatschappij rijdt met paardentram (op rails) van Kamp naar (nieuwe) station |
| 1902 | | Voetgangersluchtbrug/voetbrug tussen Smallepad en Soesterweg, over de spoorlijn, in gebruik |
| 15 okt 1902 | | Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal |
| 1903 | | Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon |
| 1903 | | Frederik van Eeden steunt onder pseudoniem de landelijke Spoorwegstaking (ook financieel) |
| 1 mrt 1904 | | Wagenwerkplaats HIJSM geopend; architect Margadant |
| 1905 | | NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst |
| 1 mei 1905 | | NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten |
| 1 mei 1905 | | NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst |
| 1910 | | Bouw van een vetgasfabriek naast de HIJSM-wagenwerkplaats (gas voor verlichting spoorrijtuigen en van het station) |
| 1912 | | Watertoren op de Berg gebouwd (Berg is ca. plus 44 m NAP) |
| 25 jul 1914 | | Tram Amersfoort-Zeist (Ooster Stoomtram Maatschappij) in dienst |
| 1917 | | Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen |
| 13 jan 1917 | | Laatste rit Amersfoortsche Trammaatschappij van Kamp naar station |
| 1919 | | Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS |
| 1922 | | Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt |
| 15 feb 1924 | | De Amersfoorters Nathan Hilversum en Willem Weijer starten een stadsautobusdienst |
| 1926 | | SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten |
| 15 mei 1926 | | HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten |
| 1 jul 1930 | | N.V. Amersfoortsche Autobusdienst (AABD) gestart |
| 5 jul 1936 | | Roemeens Duitse zanger Josef Schmidt treedt op in Birkhoven op VARA-zomerfeest, 100.000 bezoekers |
| 1937 | | Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS |
| 1938 | | NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten |
| 1938 | | NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation |
| 1938 | | NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten |
| 15 mei 1938 | | NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest |
| 1942 | | Spoorlijn Utrecht-Amersfoort geëlectrificeerd |
| 1 mei 1943 | | N.V. Amersfoortsche Autobusdienst staakt het vervoer |
| 1944 | | Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september |
| 16 apr 1945 | 17 apr 1945 | De Duitsers blazen op 16 en 17/4 vele bruggen in en rond de stad op |
| 1946 | | Spoorlijn Amsterdam-Amersfoort geëlectrificeerd |
| 18 nov 1946 | | Nefkens neemt de stadsbusdienst over van N.V. Amersfoortsche Autobusdienst (AABD) |
| 2 mei 1949 | | Einde tram Amersfoort-Zeist |
| 1951 | | Spoorlijnen Amersfoort-Apeldoorn en naar Ede-Wageningen geëlectrificeerd |
| 1952 | | Spoorlijn Amersfoort-Zwolle geëlectrificeerd |
| 1956 | | Opheffing van het stoomtractiedepot aan westzijde van het station (na de elektrificatie) |
| 29 jun 1960 | | Voetgangers- en fietsentunnel (Brouwerstunnel), onder de spoorlijn, naar Soesterkwartier in gebruik |
| 1970 | | NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation |
| 1972 | | Goederenvervoer over de spoorlijn naar Veenendaal/Rhenen gestaakt |
| 1983 | | Stadsbusdienst van Nefkens wordt overgenomen door de VAD |
| 30 mei 1987 | | NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten) |
| 1988 | | Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt |
| 1992 | 1997 | Grootschalige aanpassing van railinfrastructuur in Amersfoort, in het kader van NS-plan RAIL 21 |
| 1995 | | Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw |
| 2000 | | NS-wagenwerkplaats gesloten (van NS-dochter Nedtrain) |
| 27 mei 2006 | | NS-station Amersfoort Vathorst geopend |
| 8 dec 2012 | | Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) |
| 1 okt 2013 | | Spoortunnel (`dive-under`) gereed voor treinen uit Amsterdam naar Amersfoort |
| 11 dec 2016 | | Syntus neemt de uitvoering van de stadsbusdienst van Amersfoort over van Connexxion |
| 16 dec 2019 | | Station Amersfoort heet voortaan Amersfoort Centraal |