Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1889
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890., J.H. Lodewijks (blz. 62)
- Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73, G. de Graaf (blz. 51)
- De geschiedenis van het station Amersfoort. Artikel in: Spoor- en Tramwegen, jrg. 32, nr. 19, blzn. 312-316, J.G.C. van de Meene
Gebeurtenis
Locatie om reden van exploitatie (uitwisseling van rijtuigen), tussen de lijn naar Amsterdam en die naar Kesteren (zie voor de doorverbinding tussen de twee lijnen, bij 1886).
Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.
Zie hyperlink "Emplacementen Amersfoort, 1889-1901", voor de layout van de sporen en de ligging van de stations. Met rood zijn de drie stations [aan het Smallepad (1863), de Toegangsweg/Stationsstraat (1886; 1889 uitgebreid) en Amersfoort Aansluiting Staat (1889)] aangegeven en met blauw de twee locomotiefloodsen/"werkplaatsen", aan de Oude Soesterweg en aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg).
Voor foto's van de locomotiefloods/"werkplaats" aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg, kies als zoekterm de fotonummers 10785, 08703 en 92726 onder hyperlink "Beeldbank".
Link(s):
Emplacementen Amersfoort, 1889-1901.