NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)

Uit Tijdbalk Amersfoort
Versie door Jan Lodewijks (overleg | bijdragen) op 27 jan 2016 om 14:46
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken

tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000

1898


Onderwerp(en)

Gebeurtenis

Bron: m.n. informatie van de heer J.G.C. van de Meene te Zwolle (april 2006 en januari 2007)

Hooglanderveen is in 1898 geopend als spoorweghalte Hooglander-Veen (in 1902, Hooglanderveen).

Vanuit de defintie van beveiliging (zie bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder Spoorweggeschiedenis), werd Hooglanderveen in 1898 in dienst genomen als een station. In dat jaar werden twee inhaalsporen gemaakt aan de toen nog enkelsporige lijn. Dat waren twee kopsporen met de wissels vlak bij elkaar bij een nieuw seinhuis. Het ene kopspoor kon vanuit de richting Amersfoort worden opgereden, het andere vanuit de richting Nijkerk. Een en ander werd beveiligd met zes seinpalen: voor elke richting een seinpaal voor doorrijden via het hoofdspoor, een seinpaal voor binnenrijden van het kopspoor en een seinpaal voor vertrek van het kopspoor. Als een trein op een van de kopsporen was binnengenomen kon de kruisende of inhalende trein passeren, daarna zette de trein op het kopspoor weer terug naar het hoofdspoor om vervolgens zijn weg te vervolgen. Tijdrovend maar goedkoop: er was maar één seinhuis (met wachter) nodig. Dergelijke inhaalsporen zijn later ook gemaakt te Bilthoven, Den Dolder en Nunspeet. De inhaalsporen in Bilthoven en Den Dolder zijn in 1948 met elkaar verbonden en die vormen nu het middenspoor aldaar. In 1898 werd Hooglanderveen tevens geopend als halte voor reizigersverkeer.

In de Ministeriële Aanwijzing van stations en halten uit 1918 staat Hooglanderveen genoemd bij de halten/stopplaatsen. Ook in de Aanwijzing uit 1924 is Hooglanderveen "stopplaats". In de Aanwijzing van 1936 is Hooglanderveen "halte". Toen zijn voorzover bekend de stopplaatsen opgewaardeerd tot "halte" en "halten" werden stations. Ook in de vervoersstatistieken in de Jaarverslagen SS/HSM van 1920 t/m 1931 staat Hooglanderveen bij de stopplaatsen. Tussen 1917 (het eerste jaar met ook NCS-gegevens in het SS/HSM jaarverslag) en 1920 wordt Hooglanderveen niet vermeld en vanaf 1922 worden stations, halten en stopplaatsen (en dus ook Hooglanderveen) in dezelfde tabel vermeld.

In 1915 werd een los- en laadspoor met losweg gemaakt, aansluitend aan het hoofdspoor richting Nijkerk. In 1938 werd het gesloten als reizigersstation en in 1970 ook gesloten als goederenstation.

Zie voor de dienstregeling Utrecht-Zwolle 1901, bij de betreffende hyperlink.

Betekenis van de symbolen bij de dienstregeling (i.c. bij Hooglander-Veen):

  • zwart vierkantje in witte vierkant "op zijn kant": stopt op tijdig verzoek
  • het kruissymbool betekent: halte of stopplaats

Zie voor de dienstregeling Zwolle-Utrecht in het jaar 1922, bij de betreffende hyperlink. Betekenis van enkele symbolen bij de dienstregeling: zwarte salmiak: stopt op tijdig verzoek tot opnemen en uitlaten van reizigers » rijdt door g stopt alléén vrijdags (bij de halte Kleine Koppel; vrijdag was de wekelijkse marktdag in Amersfoort)


Link(s):


Dienstregeling Zwolle-Utrecht 1922.

Dienstregeling Zwolle-Utrecht 1922

Dienstregeling Utrecht-Zwolle 1901.

Dienstregeling Utrecht-Zwolle 1901