Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1889
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890., J.H. Lodewijks (blz. 62)
- Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73, G. de Graaf (blz. 51)
- De geschiedenis van het station Amersfoort. Artikel in: Spoor- en Tramwegen, jrg. 32, nr. 19, blzn. 312-316, J.G.C. van de Meene
Gebeurtenis
Locatie om reden van exploitatie, tussen de lijn naar Amsterdam en die naar Kesteren.
Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.
Zie hyperlink "Emplacementen Amersfoort, 1889-1901", voor de layout van de sporen en de ligging van de stations. Met rood zijn de drie stations [aan het Smallepad (1863), de Toegangsweg/Stationsstraat (1886; 1889 uitgebreid) en Amersfoort Aansluiting Staat (1889)] aangegeven en met blauw de twee locomotiefloodsen/"werkplaatsen", aan de Oude Soesterweg en aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg).
Voor foto's van de locomotiefloods/"werkplaats" aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg, kies als zoekterm de fotonummers 10785, 08703 en 92726 onder hyperlink "Beeldbank".
Link(s):
Emplacementen Amersfoort, 1889-1901.