Eysink Fabrieken N.V. (1886-1939); ARI, Amersfoortse Rijwielindustrie (1946-1956)
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1886 tot 1956
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Eysink: van fiets tot motorfiets, V. van der Vinne (blz. div)
Gebeurtenis
Enige chronologische gegevens (zie verder auteur Vincent van der Vinne):
In 1886 is D.H. Eysink begonnen met een machinefabriek aan de Heiligenbergerweg 50 (Vinne, 23).
Kort voor 1895 werden de eerste fietsen in serie gemaakt aan de Heiligenbergerweg (Vinne, 24).
In 1896/1897 bouw van een nieuwe fabriek op het terrein langs de Arnhemseweg waar voorheen de rijschool van het bedrijf was gevestigd. In 1901 werd achter de bestaande fabriek aan de Arnhemseweg (vanaf 1909-1914 Julianaplein, daarna Prinses Julianaplein) een nieuwe werkplaats gebouwd (Vinne, 25). Zie ook hyperlink "Driepuntje".
In 1898/1899 was de eerste productie van auto's (Vinne, 39).
Van 1910-1912 groeide het personeel van 63 naar 90 man (Vinne, 90).
In 1924 werd een nieuwe fabriek aan de Nijverheidsweg, voorheen een textielfabriek, geopend. Aan het Prinses Julianaplein bleef de productie van motorfietsen en reparaties (bron: Vinne, 166).
In 1971 is de productie van bromfietsen beëindigd.
In 1977 verdween de naam Eysink Fabrieken B.V. (sinds 1970 een B.V.).
ARI werd opgericht mede naar aanleiding van "discussie" en gerechtelijke procedures over het gebruik van de naam Eysink (zie verder van der Vinne).
Voor foto's kies als zoekterm Eysink onder hyperlink "Beeldbank".
Zie voor Eysink-affiches, onder de hyperlink "Reclamearsenaal", door te zoeken op Eysink.
Link(s):