Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (idee/plan uit 1829)

Uit Tijdbalk Amersfoort
Versie door Jan Lodewijks (overleg | bijdragen) op 19 jun 2015 om 09:53 (Jan Lodewijks hernoemde pagina Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (het idee/plan uit 1829) naar [[Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken

tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000

1877


Onderwerp(en)

Bron(nen)

Gebeurtenis

In 1877 stelde de KvK (Kamer van Koophandel in Amersfoort) aan de Minister van Binnenlandse Zaken voor, om na de drooglegging van de Zuiderzee, een kanaal van Amsterdam naar Amersfoort te maken, in verbinding met het kanaal door de Vallei.

Bron: Verkeer, vervoer, verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890, blz. 69 (Gemeenteverslag 1877)

Vanaf ongeveer 1913 en in de jaren 20 van de 20e eeuw werd weer gesproken over de aanleg van een kanaal door de Gelderse Vallei (zie verder aanleg Valleikanaal 1935-1941).

Zie ook bij de jaren 1829 en 1845-1846

pm: De ideeën om de Zuiderzee droog te leggen, ontstonden in de jaren 1860


Link(s):