Wagenwerkplaats HIJSM geopend; architect Margadant
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1-3-1904
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Amersfoort zoals het was, Div. auteurs (blz. 60, deel 3)
- Een veranderend stadsbeeld, M. Cramer, A. Luigjes, B. Noorman, M. Prins (blz.23)
Gebeurtenis
172 personeelsleden; een deel was eerst ontslagen in HIJSM-werkplaats Haarlem (vanwege deelname aan de spoorwegstaking 1903), werd daarna weer aangenomen in "strafkamp" Amersfoort. De komst van deze werkplaats met (vak-)arbeiders naar Amersfoort, gaf een impuls aan de lokale economie en betekende ook groei van de bevolking.
In 1936 kreeg Amersfoort officieel het predikaat Centrale Werkplaats. Ontstaan van Spoorwijk/Soesterkwartier met de komst van de werkplaats. Zie ook de hyperlink "Historie Soesterkwartier".
De werkplaats wordt ook spoorwegwerkplaats of wagenwerkplaats genoemd.
De openlegging van het Soesterkwartier was al begonnen met de bouw van arbeiderswoningen (rond 1870) voor de werknemers van de NCS. De 45 woningen aan de Soesterstraatweg waren destijds niet van al te beste kwaliteit. Bron: Een veranderend stadsbeeld. Auteurs: Max Cramer, Marijke Prins, Ben Noorman, A. Luigjes; 1988, blz. 23
Zie onder hyperlink "Wetsvoorstel Wagenwerkplaats Amersfoort" de aankondiging van de bouw van de werkplaats door de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid, De Marez Oyens.
Voor foto's kies als zoekterm Wagenwerkplaats onder hyperlink "Beeldbank".
Link(s):
Wetsvoorstel Wagenwerkplaats Amersfoort.