Deadlinks: verschil tussen versies
Uit Tijdbalk Amersfoort
(Imported from text file) |
(Imported from text file) |
||
Regel 2: | Regel 2: | ||
===[["Joods leven in Amersfoort"]]=== | ===[["Joods leven in Amersfoort"]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[Arts Dr. Isaac Michael Weyl (1778-1855) eerste joodse (gekozen) lid van gemeenteraad van Amersfoort en in Nederland]]=== | ===[[Arts Dr. Isaac Michael Weyl (1778-1855) eerste joodse (gekozen) lid van gemeenteraad van Amersfoort en in Nederland]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[ | ===[[Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)]]=== | ||
* link: https:// | * link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | ||
===[[Colofon]]=== | ===[[Colofon]]=== | ||
* link: mailto:tijdbalk@historisch-amersfoort.nl | * link: mailto:tijdbalk@historisch-amersfoort.nl | ||
Regel 16: | Regel 12: | ||
===[[Dierenpark Amersfoort (Birkhoven) opgericht door Wim Tertoolen en Piet Knoester]]=== | ===[[Dierenpark Amersfoort (Birkhoven) opgericht door Wim Tertoolen en Piet Knoester]]=== | ||
* link: http://www.dierenparkamersfoort.nl/ | * link: http://www.dierenparkamersfoort.nl/ | ||
===[[Eerste Eysink auto in Amersfoort gebouwd]]=== | |||
* link: http://www.benvanhelden.nl/Condorclub/Nederlandse%20Motoren/Eysink/Eysink.html | |||
===[[Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[Engelse Kerkhof op hoek van Sint Agathastraat en Singel, aan de zijde van het Sint Aegtenklooster]]=== | ===[[Engelse Kerkhof op hoek van Sint Agathastraat en Singel, aan de zijde van het Sint Aegtenklooster]]=== | ||
* link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | * link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | ||
===[[Eysink Fabrieken N.V. (1886-1939); ARI, Amersfoortse Rijwielindustrie (1946-1956)]]=== | |||
* link: http://www.benvanhelden.nl/Condorclub/Nederlandse%20Motoren/Eysink/Eysink.html | |||
===[[Eysink Fabrieken N.V. (1886-1939); ARI, Amersfoortse Rijwielindustrie (1946-1956)]]=== | |||
* link: http://www.reclamearsenaal.nl/index.php?id=485 | |||
===[[Frederik van Eeden steunt onder pseudoniem de landelijke Spoorwegstaking (ook financieel)]]=== | ===[[Frederik van Eeden steunt onder pseudoniem de landelijke Spoorwegstaking (ook financieel)]]=== | ||
* link: http://www.isvw.nl/ | * link: http://www.isvw.nl/ | ||
===[[Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp | |||
===[[Geuzen bezetten tijdelijk de stad, plundering kerken en beeldenstorm; daarna stad katholiek en aanvaarding Filips II]]=== | ===[[Geuzen bezetten tijdelijk de stad, plundering kerken en beeldenstorm; daarna stad katholiek en aanvaarding Filips II]]=== | ||
* link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | * link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | ||
===[[ | ===[[Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt]]=== | ||
* link: http://www. | * link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=woudenbergscherpenzeel&vraag=woudenberg | ||
===[[HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=leusden&vraag=leusden | |||
===[[HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=leusden&vraag=leusden | |||
===[[HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Handleiding]]=== | ===[[Handleiding]]=== | ||
* link: https://www.mediawiki.org/wiki/Help:Images%7C | * link: https://www.mediawiki.org/wiki/Help:Images%7C | ||
===[[ | ===[[Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel]]=== | ||
* link: http:// | * link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=31 | ||
===[[Joods militair tehuis op de Kamp ingericht door joodse culturele vereniging Nut en Genoegen]]=== | ===[[Joods militair tehuis op de Kamp ingericht door joodse culturele vereniging Nut en Genoegen]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
Regel 36: | Regel 54: | ||
===[[Joseph Pereira en Emanuel de Tor Alto krijgen als joden, het burgerrecht van Amersfoort]]=== | ===[[Joseph Pereira en Emanuel de Tor Alto krijgen als joden, het burgerrecht van Amersfoort]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[Landelijke | ===[[Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon]]=== | ||
* link: http:// | * link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | ||
===[[Levensbeschouwing/ethos]]=== | ===[[Levensbeschouwing/ethos]]=== | ||
* link: http://atheistischverbond.nl/ | * link: http://atheistischverbond.nl/ | ||
Regel 46: | Regel 64: | ||
===[[Links]]=== | ===[[Links]]=== | ||
* link: http://www.st-ab.nl/wettenoverige.htm | * link: http://www.st-ab.nl/wettenoverige.htm | ||
===[[NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=kleinekoppel&vraag=koppel | |||
===[[NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortvlasakkers&vraag=vlasakkers | |||
===[[NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hoevelakeni | |||
===[[NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hooglanderveen&vraag=hooglanderveen | |||
===[[NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=liendert&vraag=liendert | |||
===[[NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten]]=== | ===[[NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten]]=== | ||
* link: http://stationsweb.brinkster.net/mts.asp?rec=29 | * link: http://stationsweb.brinkster.net/mts.asp?rec=29 | ||
===[[NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest]]=== | |||
* link: https://www.stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortvlasakkers&vraag=vlasakkers | |||
===[[NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hoevelakeni | |||
===[[NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortschothorst&vraag=schothorst | |||
===[[NS-station Amersfoort Vathorst geopend]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortvathorst | |||
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/hooglanderveen | |||
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/hooglanderveen | |||
===[[Naast de Synagoge (zuidzijde) is een mikwe (ritueel bad) gebouwd, in dienst tot 1943]]=== | ===[[Naast de Synagoge (zuidzijde) is een mikwe (ritueel bad) gebouwd, in dienst tot 1943]]=== | ||
* link: http://www.amersfoort.nl/4/Archeologie/Archeologie-Archief/Opgravingsarchief/Binnenstad---panden/Muurhuizen-26-(2000).html?highlight=mikwe | * link: http://www.amersfoort.nl/4/Archeologie/Archeologie-Archief/Opgravingsarchief/Binnenstad---panden/Muurhuizen-26-(2000).html?highlight=mikwe | ||
Regel 54: | Regel 114: | ||
===[[Op voormalige begraafplaats van Sefardische joden aan Bloemendalse Buitenpoort (uit ca. 1670) zijn graven ontdekt]]=== | ===[[Op voormalige begraafplaats van Sefardische joden aan Bloemendalse Buitenpoort (uit ca. 1670) zijn graven ontdekt]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=hoevelakenii | |||
===[[Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=16 | |||
===[[Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Oprichting afdeling Amersfoort Maatschappij tot Nut der Israëlieten]]=== | ===[[Oprichting afdeling Amersfoort Maatschappij tot Nut der Israëlieten]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[Oprichting landelijke Maatschappij tot Nut der Israëlieten]]=== | ===[[Oprichting landelijke Maatschappij tot Nut der Israëlieten]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[ | ===[[Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM]]=== | ||
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp | |||
* link: | |||
===[[Prins Frederik Hendrik krijgt onderdak in de Doelen (ook reeds in 1630 onderdak aldaar gehad)]]=== | ===[[Prins Frederik Hendrik krijgt onderdak in de Doelen (ook reeds in 1630 onderdak aldaar gehad)]]=== | ||
* link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | * link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | ||
Regel 70: | Regel 134: | ||
===[[Restauratie van de Synagoge door A. Osnowicz]]=== | ===[[Restauratie van de Synagoge door A. Osnowicz]]=== | ||
* link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | * link: https://www.geocities.ws/saartje.geo/amersfoort.html | ||
===[[ | ===[[SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten]]=== | ||
* link: http://www. | * link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=16 | ||
===[[SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten]]=== | |||
* link: http://www.stationsweb.nl/liendert | |||
===[[Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoort | |||
===[[Sluiting Mariënhof als Burgerweeshuis en wordt jeugdherberg tot 1948]]=== | ===[[Sluiting Mariënhof als Burgerweeshuis en wordt jeugdherberg tot 1948]]=== | ||
* link: https://whttww.archiefeemland.nl/hulp-bij-onderzoek/tips/historische-encyclopedie/m/marienhof | * link: https://whttww.archiefeemland.nl/hulp-bij-onderzoek/tips/historische-encyclopedie/m/marienhof | ||
===[[Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat]]=== | ===[[Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat]]=== | ||
* link: http:// | * link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | ||
===[[Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortstaat | |||
===[[Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | |||
===[[Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/gebouwtype.asp?rec=19 | |||
===[[Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortncs | |||
===[[Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 | |||
===[[Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen]]=== | |||
* link: http://stationsweb.nl/arch.asp?rec=11 | |||
===[[Stichting ter ontwikkeling van "Internationale School voor Wijsbegeerte" opgericht]]=== | ===[[Stichting ter ontwikkeling van "Internationale School voor Wijsbegeerte" opgericht]]=== | ||
* link: http://www.isvw.nl/ | * link: http://www.isvw.nl/ | ||
===[[Straten, wijken, buurten, pleinen en bruggen]]=== | ===[[Straten, wijken, buurten, pleinen en bruggen]]=== | ||
* link: http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort/encyclopedie/w/wijken-van-amersfoort | * link: http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort/encyclopedie/w/wijken-van-amersfoort | ||
===[[Tijdrekening]]=== | ===[[Tijdrekening]]=== | ||
* link: http://www.meteo-maarssen.nl/kal_inleiding.html | |||
* link: http://www. | |||
===[[Unie van Utrecht, een verbond van de voornaamste noordelijke gewesten in de strijd tegen Filips II]]=== | ===[[Unie van Utrecht, een verbond van de voornaamste noordelijke gewesten in de strijd tegen Filips II]]=== | ||
* link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | * link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | ||
===[[ | ===[[Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)]]=== | ||
* link: http://stationsweb.nl/mtsoverzicht.asp | |||
* link: http:// | |||
===[[Vestingwet; bebouwing buiten de stad(smuur) voor stedelijk en industrieel gebruik mogelijk]]=== | ===[[Vestingwet; bebouwing buiten de stad(smuur) voor stedelijk en industrieel gebruik mogelijk]]=== | ||
* link: http://www.hollandsewaterlinie.nl/ | * link: http://www.hollandsewaterlinie.nl/ | ||
===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]=== | ===[[Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)]]=== | ||
* link: http:// | * link: http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=3 | ||
===[[Vrede van Münster, einde aan De Opstand / Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)]]=== | ===[[Vrede van Münster, einde aan De Opstand / Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)]]=== | ||
* link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | * link: http://www.dutchrevolt.leiden.edu/Pages/start.aspx | ||
===[[Waag wordt voor het eerst genoemd, mogelijk gevestigd in het eerste stadhuis]]=== | ===[[Waag wordt voor het eerst genoemd, mogelijk gevestigd in het eerste stadhuis]]=== | ||
* link: http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort/encyclopedie/w/waag | * link: http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort/encyclopedie/w/waag |
Versie van 22 mei 2024 03:56
gevonden dead links
"Joods leven in Amersfoort"
Arts Dr. Isaac Michael Weyl (1778-1855) eerste joodse (gekozen) lid van gemeenteraad van Amersfoort en in Nederland
Bouw HIJSM-station Amersfoort Aansluiting Staat (plaats huidige station)
Colofon
De Sefardische joden kopen stukje grond aan de Bloemendalse Buitenpoort om hun doden te begraven
Dierenpark Amersfoort (Birkhoven) opgericht door Wim Tertoolen en Piet Knoester
Eerste Eysink auto in Amersfoort gebouwd
Einde treindienst Amersfoort-Veenendaal-Rhenen-Kesteren, na spoorwegstaking in september
Einde van de NCS (Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij); overname door de SS
Engelse Kerkhof op hoek van Sint Agathastraat en Singel, aan de zijde van het Sint Aegtenklooster
Eysink Fabrieken N.V. (1886-1939); ARI, Amersfoortse Rijwielindustrie (1946-1956)
Eysink Fabrieken N.V. (1886-1939); ARI, Amersfoortse Rijwielindustrie (1946-1956)
Frederik van Eeden steunt onder pseudoniem de landelijke Spoorwegstaking (ook financieel)
- link: http://www.isvw.nl/
Gedeelte HIJSM-spoorlijn naar Woudenberg dubbelspoor gemaakt
Gemeenschappelijke exploitatie van SS en HIJSM; geleidelijke onder de naam van Nederlandse Spoorwegen
Geuzen bezetten tijdelijk de stad, plundering kerken en beeldenstorm; daarna stad katholiek en aanvaarding Filips II
Goederenvervoer over spoorlijn naar Woudenberg gestaakt
HIJSM-spoorlijn naar Baarn dubbelspoor gemaakt; volledig dubbelspoor tot Amsterdam in 1882
HIJSM-spoorweghalte Leusden gesloten
HIJSM-spoorweghalte Leusden in dienst
HIJSM krijgt medegebruik (naast NCS) van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort
Handleiding
Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel
Joods militair tehuis op de Kamp ingericht door joodse culturele vereniging Nut en Genoegen
Joodse (Israëlitische) scholen worden opgeheven
Joodse symbolen in art deco stijl aangebracht in de ramen van de Synagoge (samenvallend met 200-jarig bestaan)
Joseph Pereira en Emanuel de Tor Alto krijgen als joden, het burgerrecht van Amersfoort
Landelijke Spoorwegstaking; bij NCS waren weinig stakers, werkwilligen kregen toeslag op het loon
Levensbeschouwing/ethos
Links
Links
Links
NCS-spoorlijn Amersfoort-Zwolle dubbelspoor (1902 tot Harderwijk, 1903 tot Wezep)
NCS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, in dienst
NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
NCS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers in dienst (vanaf 1923 "De Vlasakkers" genoemd)
NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg gesloten
NCS-spoorweghalte Bloemendalseweg in dienst
NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst
NCS-spoorweghalte Hoevelaken in dienst
NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)
NCS-spoorweghalte Hooglanderveen in dienst (tot 1902 Hooglander-Veen genoemd)
NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst
NCS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) in dienst
NS-spoorweghalte Amersfoort Koppel, beter bekend als Kleine Koppel, gesloten
NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
NS-spoorweghalte Amersfoort Vlasakkers (vanaf 1923 "De Vlasakkers" ) gesloten, in 1962 tijdelijke open geweest
NS-spoorweghalte Hoevelaken gesloten
NS-station Amersfoort Schothorst in dienst (de halte Hulshorst werd daardoor gesloten)
NS-station Amersfoort Vathorst geopend
NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation
NS-station Hooglanderveen gesloten als goederenstation
NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation
NS-station Hooglanderveen gesloten als reizigersstation, handhaving als goederenstation
Naast de Synagoge (zuidzijde) is een mikwe (ritueel bad) gebouwd, in dienst tot 1943
Onder leiding stadsarchitect Ruitenberg wordt Synagoge vergroot, m.n. rechte oostelijke muur wordt rond gemaakt
Op voormalige begraafplaats van Sefardische joden aan Bloemendalse Buitenpoort (uit ca. 1670) zijn graven ontdekt
Opening station Hoevelaken aan de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen)
Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS
Oprichting (bij wet) van N.V. Nederlandsche Spoorwegen (NS), onder likwidatie van HIJSM en SS
Oprichting afdeling Amersfoort Maatschappij tot Nut der Israëlieten
Oprichting landelijke Maatschappij tot Nut der Israëlieten
Periode van "van concurrentie naar concentratie": concurrentie spoorwegmaatschappijen m.n. SS, NRS en HIJSM
Prins Frederik Hendrik krijgt onderdak in de Doelen (ook reeds in 1630 onderdak aldaar gehad)
Reformatie in Amersfoort (Alteratie/wetsverzetting)
Religieus Humanistisch Verbond in Amersfoort opgericht
Restauratie van de Synagoge door A. Osnowicz
SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten
SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten
SS-spoorweghalte Liendert (wachtpost 25) gesloten
Sloop van stationsgebouw "Margadant" en tramstationsgebouw voor een nieuw stationsgebouw
Sluiting Mariënhof als Burgerweeshuis en wordt jeugdherberg tot 1948
Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat
Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Zutphen; volledig dubbelspoor tot Apeldoorn in 1898/1899
Spoorlijn HIJSM Amsterdam-Amersfoort ("Oosterspoorweg") geopend
Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst)
Spoorlijn naar Utrecht dubbelspoor gemaakt
Station (gebouw Margadant) in gebruik genomen
Stichting ter ontwikkeling van "Internationale School voor Wijsbegeerte" opgericht
- link: http://www.isvw.nl/
Straten, wijken, buurten, pleinen en bruggen
Tijdrekening
Unie van Utrecht, een verbond van de voornaamste noordelijke gewesten in de strijd tegen Filips II
Verdeling van de hoofdspoorlijnen tussen de maatschappijen HIJSM en SS (opheffing NRS)
Vestingwet; bebouwing buiten de stad(smuur) voor stedelijk en industrieel gebruik mogelijk
Voor één dag HIJSM-spoorweghalte Nimmerdor aangelegd (met twee afstandseinpalen en een telegraaftoestel)
Vrede van Münster, einde aan De Opstand / Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)
Waag wordt voor het eerst genoemd, mogelijk gevestigd in het eerste stadhuis
Wagenwerkplaats HIJSM geopend; architect Margadant
Watertoren op de Berg gebouwd (Berg is ca. plus 44 m NAP)
Wegens gebrek aan onderhoud, voorstel tot sloop Koppelpoort in gemeenteraad
Werkhuis/werkinstituut tot wering van bedelarij in de Doelen gevestigd
Wetgeving
Wijzerplaat van de Onze Lieve Vrouwetoren krijgt twee wijzers i.p.v. één
- link: http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort/encyclopedie/o/onze-lieve-vrouwekerk-en-toren
Wijzigingen van grondgebied / gemeentegrens, grenswijzigingen / volkstellingen / demografie
Zie ook de onderwerpen Gracht/Singel en Water
Zie ook de onderwerpen Havik en Water
Zie ook de onderwerpen Koppelpoort, Muurhuizen, Dieventoren en Secretarishuisje
Zie ook de onderwerpen Poort en muur, Dieventoren en Secretarishuisje
Ziekenhuis Sint Elisabeth verhuist van de Sint Andriesstraat naar de Ringweg Randenbroek (voorheen Metgensbleek)
zoek gebruik links in Speciaal:VerwijzingenZoeken