Tijdens zgn. "speculatieroes" in Nederland plan om door verbreding Eem, van Utrecht havenstad te maken: verschil tussen versies
k (Tekst vervangen - 'http://www.archiefeemland.nl/regiogeschiedenis/amersfoort' door 'http://www.archiefeemland.nl/de-regio/amersfoort') |
|||
Regel 33: | Regel 33: | ||
Zoek eventueel ook in dit document naar speculatie. | Zoek eventueel ook in dit document naar speculatie. | ||
Volgens Hovy (blz. 70, 71) vertraagde het plan voor deze scheepvaartverbinding van | Volgens Hovy (blz. 70, 71) vertraagde het plan voor deze scheepvaartverbinding van Utrecht met het mondingsgebied van de Eem, de aanleg/verbetering van het jaagpad (reeds in het begin van de 16e eeuw bekend als "treckwegh"). Deze liep van Amersfoort langs de westoever van de Eem tot de Melm (zie bij 1457, 1555 en 1618) en daarna verder via de oostoever. Amersfoort besloot daarom in 1674 de aanleg/verbetering van het trekpad op privaatrechtelijke basis aan te leggen. | ||
Versie van 24 jun 2019 10:12
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1720
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Tijdschrift voor geschiedenis, oudheden en statistiek van Utrecht (jaargang 6), Div. auteurs (blz. 437)
- Het pontveer van de stad Amersfoort aan de Grote Melm te Soest (1675-1930). Artikel in: Flehite, jrg. 2 okt. 1968, nr. 4, blzn. 70-76, Dr. J. Hovy (blz. 71, 76)
Gebeurtenis
Het idee over deze haven o.a. uit 1670, was van Everard Meijster.
Everard Meijster (ook geschreven als Meyster) was ook bekend door de Amersfoortse Kei (zie aldaar).
Zoek onder hyperlink "Windhandel", in het document dat verschijnt, naar Amersfoort (twee treffers).
Zoek eventueel ook in dit document naar speculatie.
Volgens Hovy (blz. 70, 71) vertraagde het plan voor deze scheepvaartverbinding van Utrecht met het mondingsgebied van de Eem, de aanleg/verbetering van het jaagpad (reeds in het begin van de 16e eeuw bekend als "treckwegh"). Deze liep van Amersfoort langs de westoever van de Eem tot de Melm (zie bij 1457, 1555 en 1618) en daarna verder via de oostoever. Amersfoort besloot daarom in 1674 de aanleg/verbetering van het trekpad op privaatrechtelijke basis aan te leggen.
Link(s):