Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidige station Amersfoort Centraal: verschil tussen versies
k (Jan Lodewijks heeft pagina Feestelijke in dienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op huidige plaats van station Amersfoort hernoemd naar [[Feestelijke indienststelling nieuwe NCS/HIJSM-station (ontwerp Margadant) op plaats huidi...) |
Versie van 16 jul 2020 14:33
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
15-10-1902
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Sporen door Amersfoort. Artikel in: Jaarboek Spoor & Trein deel 7, blzn. 50-73, G. de Graaf (blz. 54)
Gebeurtenis
Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.
Het zand dat vrij kwam bij de afgraving voor het spoorwegemplacement werd buiten de stad gestort. Zo ontstond er een heuvel, "'t Stort" genaamd, later Snoekheuvel, nu Snoeckgensheuvel.
Voor foto's kies als zoekterm Station en ook Stort onder hyperlink "Beeldbank".
'Opmerkelijk: De Graaf stelt in zijn artikel op p. 53 : Op 9 januari 1897 ging het college van B&W van Amersfoort morrend akkoord (met de bouwplannen voor een nieuw station). De plannenmakers hadden de bouw van een goederenwerkplaats in het vooruitzicht gesteld, een geste die positief was voor de werkgelegenheid. De Graaf spreekt van een `lekkermakertje`.
(De Graaf geeft geen bronvermelding. Hij heeft aan JH Lodewijks op 12/12/2013 gezegd dat informatie hieromtrent waarschijnlijk in de notulen van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten zou moeten staan).
Link(s):