Spoorlijn NCS Utrecht-Amersfoort-Hattem geopend (1864, Hattem-Zwolle, met spoorbrug over de IJssel, in dienst): verschil tussen versies
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 37: | Regel 37: | ||
Voor foto's kies als zoekterm Station onder hyperlink "Beeldbank". | Voor foto's kies als zoekterm Station onder hyperlink "Beeldbank". | ||
Link(s): | Link(s): | ||
* [http://stationsweb. | * [http://stationsweb.nl/mts.asp?rec=29 NCS] | ||
* [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)] | * [http://www.archiefeemland.nl/collectie/fotos Beeldbank (Archief Eemland)] | ||
* [ | * [https://www.archiefeemland.nl/hulp-bij-onderzoek/tips/historische-encyclopedie/k/kalfsveld Kalfsveld] | ||
* [http://stationsweb. | * [http://stationsweb.nl/gebouwtype.asp?rec=19 Stationsgebouwen] | ||
* [http://www.archiefeemland.nl/collectie/kaarten-en-ontwerptekeningen Kaartencollectie (Archief Eemland)] | * [http://www.archiefeemland.nl/collectie/kaarten-en-ontwerptekeningen Kaartencollectie (Archief Eemland)] | ||
* [http:// | * [http://stationsweb.nl/station.asp?station=amersfoortncs Station Amersfoort NCS] | ||
* [https://www.archiefeemland.nl/hulp-bij-onderzoek/tips/historische-encyclopedie/k/kolfbanen Kolfbanen] | |||
* [ | |||
Huidige versie van 19 apr 2024 om 11:01
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
1863
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890., J.H. Lodewijks (blz. 58)
- Amersfoort en de industrie. Een zoektocht naar het industriële verleden van Amersfoort., T. Jansen, M. Kruidenier (blz. 50)
Gebeurtenis
Stationsgebouw aan het Smallepad is van architect N J Kamperdijk (1815-1887) Bron: Historische encyclopedie van Amersfoort (1e editie, 1e druk), blz. 274.
Het plan voor het gebouw dateert van 1863, de uitvoering is vermoedelijk in 1874 geweest. Bron: Flehite jrg. 17 nr 1/2, april 1985.
Een andere bron: Amersfoort en de industrie. Een zoektocht naar het industriële verleden van Amersfoort, blz. 50 vermeldt een vergroting van het gebouw uit 1863, aan weerszijden in dezelfde stijl, in 1875. Dit laatste lijkt aannemelijk, gezien het gezamenlijke gebruik van het gebouw door NCS en HIJSM in 1874/75. Dit nadat de HIJSM-lijnen Amsterdam-Amersfoort in 1874 en Amersfoort-Zutphen in 1876 gereed waren gekomen.
Zie ook de afbeeldingen bij hyperlink "Stationsgebouwen", in vergelijking met de huidige vorm, die is te zien via hyperlink "Beeldbank" (en dan zoeken op station Smallepad).
Het stationsgebouw was een zgn. "type NCS 1e klasse"; zie hyperlink "Stationsgebouwen". Zie voor het onderscheid station/halte, onder Spoorweggeschiedenis bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus.
Op het station werkte in 1879 30 man en in 1884 40 man spoorpersoneel (Bron: Lodewijks, 78).
Zie voor de locatie van het Kalfsveld/Exercitieveld (ten noorden van de Utrechtsche Poort), de hyperlink "Kaartencollectie", en vervolgens invullen, 1001_325 onder Zoekterm.
Kalfsveld zou van Colffelt afstammen, de plaats waar het kolfspel (kolfen of golfen) werd bedreven (zie ook hyperlink Kolfbanen).
Voor foto's kies als zoekterm Station onder hyperlink "Beeldbank".
Link(s):
- NCS
- Beeldbank (Archief Eemland)
- Kalfsveld
- Stationsgebouwen
- Kaartencollectie (Archief Eemland)
- Station Amersfoort NCS
- Kolfbanen
Dienstregeling NCS Utrecht-Hattem 1863.
Aankondiging volksfeest op het Kalfsveld.