Verbouw en restauratie van Museum Flehite: verschil tussen versies
Regel 19: | Regel 19: | ||
Kaden | Kaden | ||
Om te beginnen moest de kademuur vervangen worden. Van die gelegenheid werd gelijk gebruik gemaakt om de bereikbaarheid van het museum vanaf de Westsingel te verbeteren. Door de muur wat te verschuiven is er meer ruimte ontstaan tussen de kademuur en het gebouw. Tegelijk kon een passender oplossing gevonden worden voor de boten van Waterlijn, in de vorm van een aanlegplaats met gemetselde trap. | Om te beginnen moest de kademuur vervangen worden. Van die gelegenheid werd gelijk gebruik gemaakt om de bereikbaarheid van het museum vanaf de Westsingel te verbeteren. Door de muur wat te verschuiven is er meer ruimte ontstaan tussen de kademuur en het gebouw. Tegelijk kon een passender oplossing gevonden worden voor de boten van Waterlijn, in de vorm van een aanlegplaats met gemetselde trap. | ||
Brug | Brug | ||
Met het verplaatsen van de kademuur werd de brug te lang. Deze was niet origineel en verkeerde in slechte staat, daarom is gekozen voor een nieuwe stalen brug. Wel zijn de originele gietijzeren balustrades gerestaureerd en teruggeplaatst. Ook is een fraaie gevelsteen met spuwer van Ton Mooij geplaatst, die verwijst naar de godin van de kunsten. | Met het verplaatsen van de kademuur werd de brug te lang. Deze was niet origineel en verkeerde in slechte staat, daarom is gekozen voor een nieuwe stalen brug. Wel zijn de originele gietijzeren balustrades gerestaureerd en teruggeplaatst. Ook is een fraaie gevelsteen met spuwer van Ton Mooij geplaatst, die verwijst naar de godin van de kunsten. | ||
Isoleren | Isoleren | ||
Toen de kademuur in de zomer van 2018 gereed kwam konden de steigers geplaatst worden voor de restauratie van het museum. Tegelijk is de isolatie van de daken verbeterd.Een bijkomend voordeel is dat het niet alleen de warmte binnen houdt, maar die ook in de zomer buiten sluit. | Toen de kademuur in de zomer van 2018 gereed kwam konden de steigers geplaatst worden voor de restauratie van het museum. Tegelijk is de isolatie van de daken verbeterd.Een bijkomend voordeel is dat het niet alleen de warmte binnen houdt, maar die ook in de zomer buiten sluit. | ||
Glas-in-lood | Glas-in-lood | ||
Het echte werk zat aan de buitenzijde. Ook hier zijn scheuren dichtgemetseld. Het glas-in-lood in de ramen is uitgenomen en opnieuw verlood. De ruitjes worden dan in nieuwe H- vormige strips gezet en daarmee zijn deze ook goed bestand tegen weersinvloeden. | Het echte werk zat aan de buitenzijde. Ook hier zijn scheuren dichtgemetseld. Het glas-in-lood in de ramen is uitgenomen en opnieuw verlood. De ruitjes worden dan in nieuwe H- vormige strips gezet en daarmee zijn deze ook goed bestand tegen weersinvloeden. | ||
Bruinrot in kozijnen | Bruinrot in kozijnen | ||
Op verschillende locaties moest het hout van de kozijnen en ramen worden hersteld. In openstaande houtverbindingen en slecht verfwerk ontwikkelt zich na verloop van tijd bruinrot. Herstel is vaak ingrijpender dan in eerste oogopslag lijkt. Bruinrot is een schimmel die zich ver in het hout kan verspreiden. Veel luiken waren dermate rot dat deze vervangen moesten worden. Vroeger werden deze gemaakt van grenenhout, maar tegenwoordig wordt hier een soortgelijke duurzame houtsoort voor toegepast: Oregon Pine. Om aantasting door intrekkend water te voorkomen zijn de luiken op de bovenzijde afgedekt met lood. | Op verschillende locaties moest het hout van de kozijnen en ramen worden hersteld. In openstaande houtverbindingen en slecht verfwerk ontwikkelt zich na verloop van tijd bruinrot. Herstel is vaak ingrijpender dan in eerste oogopslag lijkt. Bruinrot is een schimmel die zich ver in het hout kan verspreiden. Veel luiken waren dermate rot dat deze vervangen moesten worden. Vroeger werden deze gemaakt van grenenhout, maar tegenwoordig wordt hier een soortgelijke duurzame houtsoort voor toegepast: Oregon Pine. Om aantasting door intrekkend water te voorkomen zijn de luiken op de bovenzijde afgedekt met lood. | ||
Een nieuwe kleur | Een nieuwe kleur | ||
Tenslotte kon de schilder bij Museum Flehite zijn hart ophalen. Eerst moest de bestaande muurverf van de gevels verwijderd worden. Dit gebeurde onder hoge druk, met kokend heet water uit spuitlansen. De nieuw gekozen kleuren laten de gebouwen goed tot hun recht komen. | Tenslotte kon de schilder bij Museum Flehite zijn hart ophalen. Eerst moest de bestaande muurverf van de gevels verwijderd worden. Dit gebeurde onder hoge druk, met kokend heet water uit spuitlansen. De nieuw gekozen kleuren laten de gebouwen goed tot hun recht komen. | ||
Versie van 12 dec 2019 09:43
tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000
2018
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken., Div. auteurs (blz. 145-146, JB 2019)
Gebeurtenis
Bron: website Museum Flehite
Museum Flehite stond het afgelopen jaar (2018) in de steigers. Een restauratie was dringend noodzakelijk geworden. Er is maandenlang hard gewerkt. Vanaf zaterdag 9 februari (2019) is het museum weer open voor bezoekers en het ziet er weer prachtig uit.
Kaden
Om te beginnen moest de kademuur vervangen worden. Van die gelegenheid werd gelijk gebruik gemaakt om de bereikbaarheid van het museum vanaf de Westsingel te verbeteren. Door de muur wat te verschuiven is er meer ruimte ontstaan tussen de kademuur en het gebouw. Tegelijk kon een passender oplossing gevonden worden voor de boten van Waterlijn, in de vorm van een aanlegplaats met gemetselde trap.
Brug
Met het verplaatsen van de kademuur werd de brug te lang. Deze was niet origineel en verkeerde in slechte staat, daarom is gekozen voor een nieuwe stalen brug. Wel zijn de originele gietijzeren balustrades gerestaureerd en teruggeplaatst. Ook is een fraaie gevelsteen met spuwer van Ton Mooij geplaatst, die verwijst naar de godin van de kunsten.
Isoleren
Toen de kademuur in de zomer van 2018 gereed kwam konden de steigers geplaatst worden voor de restauratie van het museum. Tegelijk is de isolatie van de daken verbeterd.Een bijkomend voordeel is dat het niet alleen de warmte binnen houdt, maar die ook in de zomer buiten sluit.
Glas-in-lood
Het echte werk zat aan de buitenzijde. Ook hier zijn scheuren dichtgemetseld. Het glas-in-lood in de ramen is uitgenomen en opnieuw verlood. De ruitjes worden dan in nieuwe H- vormige strips gezet en daarmee zijn deze ook goed bestand tegen weersinvloeden.
Bruinrot in kozijnen
Op verschillende locaties moest het hout van de kozijnen en ramen worden hersteld. In openstaande houtverbindingen en slecht verfwerk ontwikkelt zich na verloop van tijd bruinrot. Herstel is vaak ingrijpender dan in eerste oogopslag lijkt. Bruinrot is een schimmel die zich ver in het hout kan verspreiden. Veel luiken waren dermate rot dat deze vervangen moesten worden. Vroeger werden deze gemaakt van grenenhout, maar tegenwoordig wordt hier een soortgelijke duurzame houtsoort voor toegepast: Oregon Pine. Om aantasting door intrekkend water te voorkomen zijn de luiken op de bovenzijde afgedekt met lood.
Een nieuwe kleur
Tenslotte kon de schilder bij Museum Flehite zijn hart ophalen. Eerst moest de bestaande muurverf van de gevels verwijderd worden. Dit gebeurde onder hoge druk, met kokend heet water uit spuitlansen. De nieuw gekozen kleuren laten de gebouwen goed tot hun recht komen.
Na een intensief jaar is het stof weer neergedaald. Museum Flehite is weer helemaal klaar om de komende decennia bezoekers weer de kunstschatten van Amersfoort te laten zien.
Door: Gerard Keijzer (medewerker bij de afdeling RO/Monumentenzorg van de gemeente Amersfoort)
► Voor nadere details van de restauratie, zie de bovengenoemde bron.