| Van | Tot | gebeurtenis |
|---|
| 0777 | | In oorkonde villa Lisudina (Leusden) en Hemus (Eem) genoemd |
| 1028 | | Vroegste vermelding naam Amersfoort |
| 1300 | | Graven Spui en Nieuwe Eem; Weverssingel was natuurlijke waterloop; (deel) Zuidsingel en Westsingel gegraven |
| 1333 | | Voor deze datum moet Spui zijn gegraven (archiefstuk spreekt over Oude en Nieuwe Eem) |
| 1347 | 1348 | Stichting van het kasteel Ter Eem |
| 1400 | | De Haven wordt naar een kade langs de Eem buiten de ommuring verplaatst |
| 1400 | | Naam van kasteel Grimmestein aan de oostoever van de Eem tegenover Baarn bekend |
| 1457 | | Stad betrok 700.000 bakstenen uit Kampen voor bouw stadsmuren en torens |
| 1473 | | De naam Eem kwam ook voor in het zuiden van de Gelderse Vallei |
| 1473 | 1483 | De natuurlijke waterloop "De Kromme Eem" is vanaf 1473 vergraven tot de Bisschop Davidsgrift |
| 1488 | | Uitvaardiging van de Ordonnantie op de Admiraliteit door Maximiliaan van Habsburg/Oostenrijk |
| 1550 | | Gilbert van Schoonbeke krijgt octrooi van Karel V voor graven van kanaal van Amersfoort naar de Emmikhuizerberg |
| 1555 | | Eem (uit)gegraven van Koppelpoort tot de Melm; voordien overlading van vracht op/van kleine schepen bij de Melm |
| 1613 | 1614 | Verbetering waterafvoer naar zee en van de bevaarbaarheid van de Eem |
| 4 jun 1616 | | De Staten van Utrecht stichten het heemraadschap de Rivier de Eem |
| 1618 | | Poortje aangebracht tussen Kleine Spui en Kleine Koppel (jaagpad naar de Melm) |
| 1620 | | Doorbraak stenen beer in Stadsbuitengracht tussen de monding Oude Eem en de Grote Eem |
| 1640 | | Hoogwater rond Amersfoort |
| 1643 | | Grondwerk van de schotbalksluis bij de Grote Koppelpoort spoelt weg |
| 1681 | | Stormvloed bij noordwesterstorm; een of meer doorbraken in de dijken tussen Amersfoort en Coelhorst |
| 1720 | | Tijdens zgn. "speculatieroes" in Nederland plan om door verbreding Eem, van Utrecht havenstad te maken |
| 1736 | | Overloop van de verzakte kade langs de Eem tussen Amersfoort en Coelhorst |
| 3 feb 1825 | 4 feb 1825 | Twee dagen langdurige noordwesterstorm en springvloed; wateroverlast o.a. in Amersfoort |
| 1829 | | Ideeën om de beken bevaarbaar te maken en realisatie waterverbinding met buitenland, van Rijn naar Zuiderzee |
| 1845 | 1846 | Idee/plan (van 1829) van bevaarbare verbinding Rijn-Eem, weer actueel |
| 1853 | | Aanleg van een zwembad aan/in de Eem |
| 1874 | | De rolspoorbrug (enkel spoor) over de Eem is vervangen door een dubbelsporige vaste brug |
| 1877 | | Laatste keer (in de 19e eeuw) dat gemeentebestuur sprak over bevaarbare verbinding Rijn-Eem (idee/plan uit 1829) |
| 10 sep 1879 | | Concessie verleend aan Houtzaager & Van Veen voor een stoombootdienst tussen Amersfoort en Amsterdam |
| 1883 | 1887 | Stoom Lucifersfabriek "De Eem" in Amersfoort |
| 1894 | | Eind december, voortdurende zuidwesterstorm; waterstand van de Eem te hoog voor afvoer van water uit de beken |
| 24 okt 1921 | | Door de noordwesterstorm drukt Eemwater de sluisdeuren van het Spui open |
| 1958 | | Insteekhaven aan de Eem gereed gekomen |
| 1 jan 1997 | | Waterschap Vallei en Eem opgericht |
| 30 okt 2000 | | Zware storm stuwt water Randmeren op naar noordoosten; bodem van de Eem bij Koppelpoort is even zichtbaar |
| 1 mei 2006 | | Bierbrouwerij "De Eem" ingeschreven bij de Kamer van Koophandel |