1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw: verschil tussen versies
Uit Tijdbalk Amersfoort
(geen verschil)
|
Versie van 26 jan 2016 12:20
1800 tot 1900
Onderwerp(en)
Bron(nen)
- Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890., J.H. Lodewijks (blz. 45)
- Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890., J.H. Lodewijks (blz. 6)
1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw
Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.
De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad schone slaapster (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het Nederlands Arcadië (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).