Spoorlijn HIJSM Amersfoort-Kesteren, opening (kop)station Amersfoort Staat aan de Toegangsweg/Spoorstraat: verschil tussen versies

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
 
 
Regel 21: Regel 21:
 
Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.
 
Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.
  
Het station Amersfoort Staat was een kopstation aan het einde/begin van de lijn naar Rhenen. In 1889, met de bouw van Amersfoort Aansluiting Staat (zie aldaar), werd deze lijn verbonden met de spoorlijn richting Amsterdam.  
+
Het station Amersfoort Staat was een kopstation aan het einde/begin van de lijn naar Rhenen. In 1889, met de bouw van Amersfoort Aansluiting Staat (zie aldaar), werd deze lijn verbonden met de spoorlijn richting Amsterdam. Staat genoemd, omdat aangelegd door de staat, in tegenstelling tot met privaat kapitaal aangelegde NCS-lijn en NCS station aan het Smallepad. Sinds de Spoorwegwet van 1860 gold aanleg van staatswege en exploitatie (per 1863) door particulieren.  
  
 
Van 1889-1902 reed er een gratis omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station aan het Smallepad en station Amersfoort Staat, voor overstappers van/naar Utrecht en Zwolle.
 
Van 1889-1902 reed er een gratis omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station aan het Smallepad en station Amersfoort Staat, voor overstappers van/naar Utrecht en Zwolle.

Huidige versie van 16 jul 2020 om 16:21

tot 800 800-900 900-1000 1000-1100 1100-1200 1200-1300 1300-1400 1400-1500 1500-1600 1600-1700 1700-1800 1800-1900 1900-2000 vanaf 2000

1886


Onderwerp(en)

Bron(nen)

Gebeurtenis

Zie voor het onderscheid tussen station en (spoorweg)halte/stopplaats bij het onderwerp Spoor, tram en stadsbus, onder spoorweggeschiedenis.

Het station Amersfoort Staat was een kopstation aan het einde/begin van de lijn naar Rhenen. In 1889, met de bouw van Amersfoort Aansluiting Staat (zie aldaar), werd deze lijn verbonden met de spoorlijn richting Amsterdam. Staat genoemd, omdat aangelegd door de staat, in tegenstelling tot met privaat kapitaal aangelegde NCS-lijn en NCS station aan het Smallepad. Sinds de Spoorwegwet van 1860 gold aanleg van staatswege en exploitatie (per 1863) door particulieren.

Van 1889-1902 reed er een gratis omnibusje van hotel "De Vergulde Zwaan" tussen NCS-station aan het Smallepad en station Amersfoort Staat, voor overstappers van/naar Utrecht en Zwolle.

In 1889 is het station uitgebreid; in 1901 is het stationsgebouw gesloten, al deed het nog dienst tot 1902 als hoofdgebouw van het nieuwe station.

Zie hyperlink "Emplacementen Amersfoort, 1889-1901", voor de layout van de sporen en de ligging van de stations. Met rood zijn de drie stations [aan het Smallepad (1863), de Toegangsweg/Stationsstraat (1886; 1889 uitgebreid) en Amersfoort Aansluiting Staat (1889)] aangegeven en met blauw de twee locomotiefloodsen/"werkplaatsen", aan de Oude Soesterweg en aan de Utrechtseweg/Vlasakkerweg).

Voor foto's kies als zoekterm Kesteren onder hyperlink "Beeldbank".

Zie voor nog een HIJSM-affiche, onder hyperlink "Reclamearsenaal", door te zoeken op HIJSM.


Link(s):


HIJSM-dienstregeling uit 1913; binnen het rode kader aangegeven: verbinding Keulen - Amersfoort, via Kesteren, in 3 uur 30 minuten

Bron: Archief Nederlandse Spoorwegen

HIJSM-dienstregeling uit 1913


Reclame voor HIJSM-treinen van Amsterdam via Amersfoort, Kesteren en Nijmegen naar Keulen.

Affiche van Willy Sluiter.

Affiche HIJSM


Emplacementen Amersfoort 1889-1901.

Emplacementen Amersfoort, 1889-1901