1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw: verschil tussen versies

Uit Tijdbalk Amersfoort
Ga naar:navigatie, zoeken
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
|van=1800
 
|van=1800
 
|tot=1900
 
|tot=1900
|rubrieken=
+
|rubrieken={{Rubrieken
 +
|rubriek=Militair/belegering/oorlog
 +
}}
 
|bronnen={{Bronnen
 
|bronnen={{Bronnen
 
|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.
 
|bron=Verkeer vervoer verandering? Ontsluiting van Amersfoort 1820-1890.
Regel 12: Regel 14:
 
|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890.
 
|bron=Verbinding en verband. Spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890.
 
|pagina=blz. 6
 
|pagina=blz. 6
 +
}}{{Bronnen
 +
|bron=Flehite. Historisch jaarboek voor Amersfoort en omstreken.
 +
|pagina=p. 76-95, auteur William ten Brink
 
}}
 
}}
 
}}
 
}}
 
Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.
 
Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt.
 +
Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95, JB 2018; auteur William ten Brink)
  
 
De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).
 
De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad ''schone slaapster'' (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het ''Nederlands Arcadië'' (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).

Versie van 8 okt 2019 om 16:05

Tijdbalk op onderwerp

1800 tot 1900


Onderwerp(en)

Bron(nen)

1800 - 1900: economische stagnatie; afnemend belang van de nijverheid; ca. 8600-19.600 inwoners in de 19e eeuw

Armoede m.n. in het midden van de eeuw ("zwarte jaren" 1840-1850); trage groei van de bevolking tot 1880, daarna (vooral laatste decennium) sterke groei, met name door de komst van nieuwe inwoners, i.h.b. militairen (bouw kazernes); 1863-1889, Amersfoort uitgegroeid tot een belangrijk spoorwegknooppunt. Zie voor de impuls van de kazernebouw en groei van het garnizoen op de lokale economie, Jaarboek Flehite 2018 (blz. 76-95, JB 2018; auteur William ten Brink)

De 19e eeuw liet een beeld van stilstand en verval van de stad zien. Menig kunstschilder uit die tijd noemde de stad schone slaapster (bron: `Verbinding en verband`, blz. 6). Dichters spraken wel van het Nederlands Arcadië (bron: Verkeer vervoer verandering?, blz. 102).